logo

Witam na Holiq.pl

Ta strona powstała z miłości do zdrowia i zdrowego odżywiania. Jeśli pragniesz schudnąć, odzyskać zdrowie i zmienić swoje nawyki żywieniowe - jesteś w dobrym miejscu. Chętnie pomogę Ci osiągnąć założony cel. Możesz skontaktować się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub pod numerem telefonu: 500 19 33 19.

Magda Matuszewska - 500 19 33 19

Góra

10 codziennych nawyków, które rujnują zdrowie Twoich jelit

10 codziennych nawyków, które rujnują zdrowie Twoich jelit

Jak ważne jest zdrowie jelit dla ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia wie już chyba każdy. Medycyna chińska i Ajurweda wiedziały to 4000 lat, naukowcy odkryli to w tym dziesięcioleciu, ale w końcu wszyscy doszli do tego samego wniosku – to co dzieje się w naszym układzie pokarmowym i jelitach ma realne przełożenie na całe nasze zdrowie.

Nie będę się rozpisywać na temat zależności między jelitami a zdrowiem. Mówi o tym medycyna chińska, mówi o tym tysiące artykułów powstałych w ostatnich kilku latach oraz setki badań naukowych. Przejdę od razu do tytułowego zagadnienia – czyli jakie nawyki niszczą tak cenną florę bakteryjną naszych jelit?

Alkohol

Niestety większość rodzajów alkoholu ma negatywny wpływ na mikrobiom jelitowy i wymienić tu można m.in. wódkę, gin, tequilę, rum i whisky, a także sklepowe likiery ze spirytusem w składzie. Jest też jednak dobra wiadomość – czerwone wino może działać wręcz korzystnie! Co do piwa, sprawa jest jeszcze nierozstrzygnięta.

Korzystne działanie czerwone wino zawdzięcza polifenolom, najwyższej klasy antyoksydantom, które można znaleźć także w tradycyjnych cydrach rzemieślniczych. Polifenole „karmią” mikrobiom, zwiększając jego różnorodność. Oczywiście zasada umiaru nadal ma tu zastosowanie – wypijaj lampkę, nie butelkę.

Podjadanie w nocy

Tak, tak, podjadanie w nocy szkodzi nie tylko naszej figurze, ale i jelitom.  Dłuższe przerwy między posiłkami wspomagają mikroby. Poza tym w nocy organizm powinien odpoczywać, trawienie nie jest takie jak w dzień i jedzenie zalega aż do rana, kiedy to organizm budzi się do życia. Takie zalegające jedzenie obciąża nie tylko jelita, ale i cały organizm.

Mleko roślinne

Jeśli eliminujesz nabiał, ze względów zdrowotnych lub etycznych, prawdopodobnie przerzuciłeś się na mleka roślinne. Warto jednak przeczytać etykiety tych „zdrowych” mlek roślinnych zanim dodasz je do kawy lub owsianki.

Nie wszystkie mleka roślinne są produkowane jednakowo. Wiele firm dodaje do swoich napojów roślinnych emulgatory, aby zapobiec rozwarstwianiu się płynu. Emulgatory niestety mają niekorzystny wpływ na mikrobiom jelitowy. Warto wybierać napoje roślinne bez nich w składzie.

Płyny do płukania jamy ustnej

Reklamy zachęcają nas do stosowania antybakteryjnych płynów do płukania jamy ustnej, aby zwalczyć brzydki oddech i pozbyć się szkodliwych bakterii, jednak komercyjne płyny niszczą florę bakteryjną jamy ustnej. Niektórzy dentyści twierdzą nawet, że nie są one wcale dobre dla zębów, ponieważ potrzebujemy dobrze zrównoważonego mikrobiomu jamy ustnej, aby nie dopadła nas próchnica. Jeśli mikrobiom Twojej jamy ustnej jest zaburzony, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój mikrobiom jelitowy także zostanie wytrącony z równowagi, ponieważ bezpośrednio wpływają one na siebie.

A jeśli masz permanentny problem z brzydkim oddech, to tym bardziej czas zadbać o swoje jelita oraz florę bakteryjną jamy ustnej. Rzuć palenie i wyeliminuj alkohol – oba te czynniki uszczuplają zdrową mikroflorę jamy ustnej. Zmień dietę na zdrowszą, porzuć kawę. Jeśli problem jest bardziej złożony, udaj się na konsultację do specjalisty medycyny chińskiej, który opracuje spersonalizowaną terapię.

Praca przy biurku

Nie jest zaskakujące, że siedzenie pochylonym nad biurkiem, przed komputerem przez cały dzień działa niekorzystnie na poziom stresu i posturę. Czy wiedziałeś jednak, że może być także czynnikiem ryzyka Zespołu Jelita Drażliwego i innych problemów jelitowych? Niektórzy siedzą przy biurku nawet 12 godzin dziennie, a człowiek potrzebuje ruchu, aby bakterie jelitowe mogły dobrze prosperować.

Podczas pracy, staraj się wstawać co godzinę od biurka i przez 2 minuty być w ruchu. Jeśli pracujesz w domu, możesz pozwolić sobie na wymachy, trucht w miejscu czy pajacyki. Dla pracujących w biurze dobrym rozwiązaniem są schody i przejście kilku pięter w tę i z powrotem.

Guma do żucia

Dla wielu osób to szybki sposób na świeższy oddech lub chwilowe zabicie głodu. Jednak żucie gumy sieje zamęt w Twoim żołądku, prowadząc do nadprodukcji kwasy żołądkowego. Czynność żucia wysyła do żołądka sygnał, żeby oczekiwać jedzenia, a ten przygotowuje się wydzielając soki trawienne. Jednak tak naprawdę nie trafia do niego nic, co mógłby strawić. To odbija się negatywnie i na żołądku, i na jelitach. Żucie gumy może także powodować połykanie nadmiaru powietrza, co może przyczyniać się wzdęć i objawów zespołu jelita drażliwego.

Soki

I mowa tu o wszystkich sokach, nawet tych świeżo wyciskanych, eko i zielonych. Aż ciężko uwierzyć, aby mogły mieć one jakieś negatywne skutki. Problemem jest jednak to, że wyciskając sok, usuwamy prawie cały błonnik, który jest dokładnie tym, czego nasze bakterie jelitowe potrzebują. Kiedy wyciskamy sok z warzyw i owoców, zostaje nam wielki pojemnik pełnego błonnika miąższu, który najczęściej wyrzucamy do kosza. A to najkorzystniejsza część dla naszych jelit. Znacznie bardziej przyjazną dla jelit opcją będą całe owoce i warzywa lub smoothie. Będzie to także opcja less waste J

Scrollowanie telefonu przed snem

Ok, może nie wpływa to bezpośrednio na jelita, ale z pewnością wpływa na jakość snu. Już wiele badań potwierdziło negatywny wpływ światła niebieskiego na sen. Inne badania z kolei pokazały, że dobry sen wpływa korzystnie na bakterie jelitowe. Naukowcy odkryli też, że ludzie, które źle sypiają są bardziej narażeni na dysbiozę jelitową. Tak więc jakość naszego snu ma znaczenie dla jelit, a wystawianie się na działanie światła niebieskiego tuż przed snem zaburza nocny odpoczynek. Zamiast telefonu lepiej wybrać książkę lub krzyżówkę – korzyść dla jelit oraz umysłu.

Jedzenie codziennie tego samego

Owsianka na śniadanie, quinoa z fasolą i awokado na obiad, bataty z sosem tahini na kolację – brzmi super. Ale nawet najzdrowsze jedzenie nie jest korzystne dla jelit, jeśli jemy codziennie to samo. Tym gorzej, jeśli nie są to zdrowe rzeczy, jak z powyższego menu, a np. codzienne kanapki z białego pieczywa z serem. To jelitom na dobre nie wyjdzie.

Ważne jest, aby w diecie była różnorodność. Jeśli jemy codziennie na śniadanie owsiankę, to chociaż zmieniajmy dodatki. Albo co drugi dzień zamieńmy ją na jaglankę, którą można przyrządzić i na słono, i na słodko. Ja np. bardzo lubię rośliny strączkowe i codziennie goszczą one w moim menu. W szafce zawsze mam różne rodzaje strączkowych: fasolę pinto, czarną, czerwoną, adzuki i mung oraz ciecierzycę. Po prostu codziennie wieczorem zalewam inną z nich wodą, aby namoczyła się przez noc, a następnego dnia gotuję. Tym sposobem niemal na każdy dzień tygodnia mam inną roślinę strączkową. Różnorodność nie jest wcale trudna!

“Dietetyczne” napoje

Chcesz ograniczyć cukier, więc zamiast po zwykłą coca colę sięgasz po tą w wersji light lub zero? A może sięgasz po jeszcze inny napój, nie żadną tam niezdrową coca colę, ale także jest słodki i kolorowy?  Mam dla Ciebie złą wiadomość. Takie napoje pełne są albo cukru, albo zastępników cukru (aż nie wiadomo co gorsze). Picie ich na co dzień totalnie dezorganizuje dobre bakterie, co może prowadzić do dysbiozy. U wielu osób samo odstawienie tych napojów łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego. Zamiast nich wybieraj do picia wodę (powinna być głównym wypijanym przez Ciebie płynem) i zieloną herbatę.

Share

No Comments

Post a Comment